اللهم اجعل في قلبي نورا ، وفي سمعي نورا ، وفي بصري نورا ، وعن يميني نورا ، وعن شمالي نورا ، ومن بين يدي نورا ، ومن خلفي نورا ، ومن فوقي نورا ، ومن تحتي نورا ، واجعل لي نورا ، وأعظم لي نوراSelamat Datang Ke Suara Rakyat FM بِسْمِ اللَّهِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ أَصْـبَحْنا وَأَصْـبَحَ المُـلْكُ لله وَالحَمدُ لله ، لا إلهَ إلاّ اللّهُ وَحدَهُ لا شَريكَ لهُ، لهُ المُـلكُ ولهُ الحَمْـد، وهُوَ على كلّ شَيءٍ قدير ، رَبِّ أسْـأَلُـكَ خَـيرَ ما في هـذا اليوم وَخَـيرَ ما بَعْـدَه ، وَأَعـوذُ بِكَ مِنْ شَـرِّ هـذا اليوم وَشَرِّ ما بَعْـدَه، رَبِّ أَعـوذُبِكَ مِنَ الْكَسَـلِ وَسـوءِ الْكِـبَر ، رَبِّ أَعـوذُبِكَ مِنْ عَـذابٍ في النّـارِ وَعَـذابٍ في القَـبْر ...بِسْمِ اللَّهِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

Sunday, August 17, 2014

Wala' Tidak Sama Dengan Taksub



Wala' - satu perkataan keramat yang sekarang ini menjadi peluru bagi kumpulan tertentu di dalam PAS bagi menyerang lawannya ekoran krisis MB Selangor.

Tidak wala kepada Presdien, tidak wala kepada Majlis Syura Ulamak, tidak wala kepada parti dan sebagainya.

Dua orang ADUN PAS dituduh tidak wala kepada parti apabila menyokong Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail menjadi menteri besar Selangor kelmarin.

Pihak yang mungkin "geram" dengan tindakan kedua-dua itu seperti dirasuk iblis dan syaitan, menuduh dan mefitnah kononnya mereka berdua dibayar sekian-sekian juta, kononnya YB Saari seorang spy PKR yang menyusup masuk dalam PAS untuk menghancurkan PAS dan pelbagai tohmahan lagi.

Maka bertimbunlah caci-maki dengan segunung kata nista bercampur fitnah dilemparkan kepada dua orang YB berkenaan termasuk cerita kononnya YB Saari Sungip dimasukkan ke IJN kerana "balasan TAllah".

Ini menyebabkan bekas Pesuruhjaya PAS Selangor yang juga ADUN Meru terpaksa mengeluarkan satu kenyataan berbunyi:


Saari Sungib yang kukenali..." - Adun PAS Meru

"Yb Shaari bukan sebarang pejuang. Pengalaman dlm bersidang, traveling dan diam sebilik dgn beliau didalam dan diluar negara...beliau tidak berhenti-henti membaca Al Quran, berzikir dan bersalawat.

Jam 3 pagi dah bangun solat mlm walau dimana berada.

Pelbagai usul yg dibawa dlm Sidang DUN sejak menjadi ADUN Pas menaikkan imej Pas dimata rakyat.

Pernah ditahan ISA dan diseksa. Banyak buku2 yg telah ditulis. Kesihatannya juga terganggu semenjak akhir2 ini.

Saya menangis bila membaca pelbagai bad remarks yg dicampakkan keatas dirinya.

Saya yakin pengorbanannya besar kpd jamaah.

Sanggup korbankan diri utk jamaah. Biarlah Jawatankuasa Disilplin berperanan ......"

-YB Dr Abdul Rani Osman-
ADUN Meru

Ramai yang tidak mengenali YB Saari lantas itu menuduh beliau dengan pelbagai tuduhan.

Beliau ialah Presiden pertama Jemaah Islah Malaysia (JIM) sewaktu JIM dibuhkan di dalam tahun 1990 dahulu. PAS pada ketika itu masih terumbang-ambing dengan tidak mempunyai silibus usrah yang kemas sehinggalah ada diantara beberapa kumpulan usrah di dalam PAS sendiri terutama di universiti-universiti tempatan dan luarnegara menggunakan beberapa teks usrah karya Saari Sungip (nama penanya Auu Urwah) dijadikan silibus usrah masing-masing.

Di dalam salah satu teks usrahnya beliau ada menyentuh bab WALA.

Oleh itu untuk menuduh beliau tidak wala adalah satu kejanggalan, kerana beliau lebih faham pengertian wala dari sekalian penyerangnya.

Ada yang berkata, oh YB Saari cuma boleh berteori tentang wala... tetapi tidak praktikalnya.

Sungguh dasyat tohmahan itu. Sedangkan sebenarnya penuduh-penuduh itu tidak faham perbezaan di antara wala dan taksub.

Apabila Presiden PAS satu ketika membuat tuduhan terhadap ahli PKR mengenai pil kuda, ramai yang masih menyokongnya... maka itu bukan wala tetapi taksub!


GB tidak menentang Presiden PAS. Tetapi GB tentang ialah ketaksuban kepada pemimpin. Apabila TG Haji Abd Hadi membuat kesilapan, kita perlu menegurnya. Misalnya di dalam cadangan terhadap Kerajaan Perpaduan dahulu. GB terpaksa menentang habis-habisan kerana bagi GB ia adalah satu pengkhianatan terhadap parti dan Pakatan Rakyat.

Di dalam isu Selangor. Apabila TG Haji Hadi membuat kenyataan yang premature menyokong Khalid Ibrahim dikekalkan sebagai MB Selangor, dan kemudian diikuti oleh sokongan dari Pemangku Ketua Ulama PAS sehingga Majlis Syura Ulama membuat keputusan yang sama, maka GB terpaksa "menentang"nya.

Ramai menuding GB tidak wala!

Hal ini pernah GB jelaskan di dalam tulisan GB:

Soal integriti adalah soal yang lain. Tetapi soal Khalid tidak mematuhi arahn kepimpinan partinya sendiri adalah jelas satu penderhakaan dan pengkhianatan terhadap partinya sendiri. Majlis Syura Ulamak mengajar ahlinya supaya tidak ikut arahan kepimpinan parti?.....

Nampaknya Muktamar PAS akan datang perlu membincangkan semula Perlembagaan Parti khususnya berkaitan dengan peranan dan keanggotaan ahli Majlis Syura Ulamak. Ia perlukan penilaian, penelitian dan pemerkasaan semula supaya tidak lagi menjadi alat sekumpulan tertentu di dalam parti/jemaah bagi mencapai matlamat tertentu.

Jika GB dan yang-lain yang mengkritik keputusan Majlis Syura Ulama dituduh ingkar kepada arahan kepimpinan parti, maka tindakan Majlis Syura Ulamak yang membela Khalid Ibrahim yang ingkar kepada partinya itulah menjadi penyebabnya!

Cukup memalukan lagi apabila seorang anggota Majlis Syura Ulamak tanpa segan-silu melakukan "fitnah" keatas seorang pemimpin DAP di dalam isu terowong di Pulau Pinang sehingga ia berhadapan dengan saman dari KM Pulau Pinang berkenaan. Fitnah itu adab seorang ulamakkah?

Juga memalukan apabila ramai mempertikaikan seorang anggota Majlis Syura Ulamak sebenarnya menantu Tuan presiden sendiri yang entah berapa hari berada di dalam PAS, tetiba boleh menjadi seorang anggota Majlis Syura Ulamak. .

Ini semua menyebabkan kredibiliti Majlis Syura Ulamak tercalar dan keputusan-keputusannya tidak dapat dihormati oleh para ahli. Lantaran itu GB meminta supaya institusi Majlis Syura Ulamak disemak segera untuk memperkasakannya supaya ianya menjadi badan yang dihormati di dalam sesebuah harakah Islamiah.

Dulu lagi di dalam satu tulisan GB pada 7 Ogos 2008 bersempena maal hijrah GB telah menyatakan bahawa parameter adab berjemaah (wala) itu perlu dinilai dan didefinisikan semula.

Persoalan "adab jemaah" yang ditimbulkan oleh beberapa rakan di lingkaran usrah-usrah kini perlu ditafsirkan dengan parameter baru. "Adab jemaah" bukan lagi dengan mengakui keperluan untuk mengkritik secara berbisik atau apa yang dikatakan "mengikut saluran parti". Cara itu sudah terlalu semalam, sudah ketinggalan zaman.

Kini sudah ada istilah-istilah baru yang mengambil tempat yang diterima sebagai "adab jemaah", seperti "wistle-blowing" - satu kaedah di mana ahli organisasi mendedahkan kepincangan yang dikesannya secara terbuka, "pengurusan strategik" di mana penetapan visi, misi dan objektif organisasi dibuat secara telus dan dipacu bersama oleh pemimpin dan ahli serta "etika professional" dimana nilai-nilai sejagat diakui diterima pakai oleh segenap lapisan petugas dan pekerja organisasi. Mereka yang berdiam diri terhadap kepincangan dan berrahsia untuk menutup kelemahan dilihat sebagai "tidak beradab" malah dikira bersubahabat dengan kegagalan organisasi di zaman kontemporari ini.

Definisi tradisional mengenai wala' lebih sangat menghampiri taksub dimana pemimpin atau ulamak tidak boleh dikritik. Mereka kononnya sebagai kumpulan makhluk suci yang tidak boleh disalahi. Ini amat pertentangan dengan ajaran Islam dimana Rasulullah sendiri berlapang dada apabila dikritik. Baca kisah ini:

Dalam sejarah perkembangan Islam, tradisi kritik bukanlah sesuatu yang asing. Suatu hari, saat bergerak menuju medan perang Badar, Rasulullah memutuskan kepada pasukannya untuk berkemah di kawasan sumur pertama yang mereka temui. Tak ada satupun dari para sahabat yang “berani” menolak perintah dari Rasulullah tersebut. Hingga seorang sahabat yang dikenal sebagai pakar strategi perang bernama Khabab bin Mundzir berdiri seraya berkata:

"Wahai Rasulullah, apakah penentuan posisi tersebut adalah wahyu dari Allah? Atau hanya berdasarkan strategi perang yang merupakan pendapat anda?”

"Oh bukan sama sekali ya Khabab. Tempat ini kupilih berdasarkan pendapatku semata,”jawab Rasulullah.

"Wahai Rasulullah, jika aku boleh memiliki pendapat, menurutku tempat ini tidak strategis. Sebaiknya kita pindah ke tempat air yang paling dekat dengan musuh. Kita membuat markas di sana dan menutup sumur-sumur yang ada di belakangnya. Kita buat lubang-lubang dekat perkemahan dan kita isi dengan air hingga penuh. Dengan demikian kita akan berperang dan mempunyai persediaan air yang cukup. Sedangkan musuh tidak mempunyai persediaan air minum,'' jelas Khabab.

Marahkah Rasulullah pendapatnya dibantah oleh salah seorang sahabatnya? Alih-alih murka dan memerintahkan “sahabat lancang” itu untuk menuruti perintahnya, setelah berpikir sejenak, seraya tersenyum senang Rasulullah malah berkata:

"Pendapatmu sungguh lebih baik dari pendapatku." Dan kemudian sejarah mencatat, strategi tersebut sangat ampuh dan menjadikan kaum Muslimin bisa memenangkan pertempuran atas orang-orang Quraisy Mekah.

Sedangkan Rasulullah saw sendiri berlapang dada untuk menerima pandangan "orang bawahan"...

Sepertimana Ibnu Qayyim apabila dikritik kerana menyalahi pendapat gurunya Imam Ibnu Taimiyah, beliau berkata: Aku menyayangi Ibnu Taimiyah, tetapi kebenaran itu lebih aku sayangi daripada Ibnu Taimiyah.

Sekian wallahu 'alam. 
  

No comments:

Post a Comment