اللهم اجعل في قلبي نورا ، وفي سمعي نورا ، وفي بصري نورا ، وعن يميني نورا ، وعن شمالي نورا ، ومن بين يدي نورا ، ومن خلفي نورا ، ومن فوقي نورا ، ومن تحتي نورا ، واجعل لي نورا ، وأعظم لي نوراSelamat Datang Ke Suara Rakyat FM بِسْمِ اللَّهِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ أَصْـبَحْنا وَأَصْـبَحَ المُـلْكُ لله وَالحَمدُ لله ، لا إلهَ إلاّ اللّهُ وَحدَهُ لا شَريكَ لهُ، لهُ المُـلكُ ولهُ الحَمْـد، وهُوَ على كلّ شَيءٍ قدير ، رَبِّ أسْـأَلُـكَ خَـيرَ ما في هـذا اليوم وَخَـيرَ ما بَعْـدَه ، وَأَعـوذُ بِكَ مِنْ شَـرِّ هـذا اليوم وَشَرِّ ما بَعْـدَه، رَبِّ أَعـوذُبِكَ مِنَ الْكَسَـلِ وَسـوءِ الْكِـبَر ، رَبِّ أَعـوذُبِكَ مِنْ عَـذابٍ في النّـارِ وَعَـذابٍ في القَـبْر ...بِسْمِ اللَّهِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

Tuesday, June 24, 2014

PANAS!!! JPJ DIDAKWA KOYAK GERAN ASAL KERETA





Hari yg malang. Bawa pembeli kereta tukar nama kat JPJ Pdg Jawa petang Jumaat. Sampai giliran kita, akak yg kat kaunter dah tarik muka pasal dah lewat masanya utk balik. Sbb ade 2 customers sekaligus tukar milik, Saya berulang alik antara 2 kaunter. Entah sbb dah lewat atau apa, lambat pulak proses tukar nama. Kemarahan akak nampak memuncak bila kita bagitau hakmilik bank tak tercetak pada geran.

 Kita minta tolong kat dia baik-baik tapi akak tak henti-henti marah tentang kelewatan masa kerjanya. Akhirnya masa bayar r/tax, kita tak cukup tunai, nak guna kad kredit bayar. Akak melenting pulak r/tax dah siap tak blh bayar kad sbb sistem dah tutup. Minta jugak kita cukupkan tunai utk bayar.

 Mulanya, saya minta akak simpankan r/tax tu hingga saya datang bayar hari Isnin memandangkan memang takde duit lebih. Lepas tu, saya fikir baik batal r/tax aje. Sebaik-baik saja saya bagitau akak batal, dia terus koyak r/tax & seterusnya geran kereta asal. Akak lain yg masih ada di kaunter & pegawai takde seorang pun bersuara tentang geran yg dikoyak. Saya tercegat kat sana tak tau nak buat apa.

Akhirnya, akak serah balik jugak geran tu tanpa apa-apa penjelasan. Bila I buka mulut tanya gantian geran baru, dia halau I dgn keras. " I tak mau tengok muka kamu kat sini lagi. I m suppose to be home now. U go! U go!"

Apa patut saya buat skrg? Lapor Pengarah JPJ?
Sebenarnya, kerenah pekerja kerajaan ni, kami dah paham dari dulu lagi. Samada dia tolong kita atau tidak aje. Brp lama kita perlu layani perangai mereka?

Bak kata pepatah Cina, " Undur selangkah ke belakang, penglihatan seluas laut, setinggi langit". Saya tak rasa sakit hati terhadap akak ni, malah I simpati terhadapnya. Dia masih belum memperolehi nikmat hidup yg bebas dgn adanya masalah perangai sebegini.

Sumber fb

No comments:

Post a Comment